Тема.
|
Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер
в екстремальній ситуації.
|
Мета:
|
поглибити знання учнів про творчість
Джека Лондона, допомогти зрозуміти зміст твору, сильний характер головного
героя;
розвивати навички аналізу художнього
тексту та уміння висловлювати власну
точку зору;
виховувати любов до життя, уміння
боротись за своє життя, навчити
виживати в екстремальних ситуаціях.
|
Обладнання:
|
тексти оповідань «Жага до життя»,
словник Б.Грінченка, фонозапис пісні В.Висоцького «Пісня про друга»,презентація.
|
ХІД УРОКУ
Людину, яка не здається,
перемогти не можна.
І. Оголошення теми, мети, епіграфу, завдань уроку.
1. Слово вчителя.
Жертвувати собою заради інших людей – це героїзм.
Однак іноді героїзмом стає боротьба не за
чуже, а за власне життя. Це ми побачили на прикладі життя Робінзона
Крузо, але такий сильний людський характер створив і Джек Лондон в своєму
оповіданні «Жага до життя». Саме про нього буде наша розмова.
Тема уроку «Сильний людський характер в
екстремальній ситуації».
Поясніть слово «екстремальний».
ІІ. Перевірка домашнього
завдання.
1.В оповіданні Дж. Лондона «Любов до життя» розповідається про події
часів американської:
а) «золотої лихоманки».
б) «голодної лихоманки»,
в) «золотої доби».
2.Головний герой оповідання :
а) Білл,
б) Джек,
в) не має ім’я.
3. Дія оповідання відбувається :
а)влітку,
б) весною,
в) восени.
4. Зав’язкою сюжету є;
а)боротьба героя з вовком,
б) втеча Білла,
в) перебування героя на кораблі.
5.Назвіть річ, з якою
розлучається безіменний герой і
не розлучається Білл:
а) золото,
б) гроші,
в) рушниця.
6. Автор пише , що врай знесилений герой був гнаний уперед:
а) волею,
б) життям,
в) голодом.
Відповіді:
1 а, 2 в ,3 в , 4 б ,5 а , 6 а .
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
2. Словникова робота.
Екстремальний (франц.)
– дуже значний, надзвичайний за своїм виявом, силою, величиною. (Знайти в словникові).
3. Бесіда:
- Це екстремальна ситуація? Чому?
- Що треба знати, щоб вижити?
4. Слово вчителя. Завдання уроку.
Я тренер, ви – мої учні. Ми розробили основні
правила, 6 правил, як вижити в екстремальній
ситуації, 6 правил виживання. Спробуємо навчитись боротись за своє життя
на прикладі героїв творів. Ми відправимось у похід. І найголовніше: спробуємо
відповісти на запитання: «Чи варто взагалі боротись за життя, особливо тоді,
коли шанси мінімальні?»
А в кінці уроку дасте відповідь Хемінгуею, чи погоджуєтесь ви з його думкою: «Людину, яка не здається, перемогти не можна».
5. Творча робота.
- Що допомогло героєві вижити?
- Які риси вдачі героя допомогли йому в цьому?
- Що ви
поставили на 1 місце? Обґрунтуйте свою думку цитатами із твору (жага, любов до
життя, прагнення до життя).
- Чому він боровся7 (цитати).
- Головний герой – це сильна особистість.
6. Слово вчителя.
Герой переміг смерть. Які поради він дасть нам.
7. Бесіда.
- Те, що герой вижив, випадковість?
- Ви потрапили в екстремальну ситуацію. Що робити?
Яке перше правило ви б сформулювали?
- Що в творі є символом надії?
- Чому потягнувся
за рушницею, адже в ній не було патронів?
- Що гнало його вперед? Чи думав про Білла?
Правило перше - не втрачати надії, не впадати у відчай.
8. Індивідуальні завдання.
Учні отримують коробки із сірниками. Завдання: що
зробив герой із сірниками?
9. Бесіда.
- Чому так беріг сірники?
- Що означає вогонь?
Друге правило: зберігати вогонь як символ життя.
10. Бесіда.
- Герой
боровся з голодом, холодом, хворобами, болем. Що було найстрашнішим?
- Що їв герой?
- Навіщо
він це робив, адже зразу йому хотілось їсти, а згодом голоду не
відчував?
Третє правило : щоб вижити, треба їсти.
11. Бесіда.
- У природі
існує такий закон: виживає сильніший. Людина – частина природи. Як цей закон
розкривається у творі?
- З якими
хижими звірами зустрічається
герой? Чому він перемагає?
12. Рольова гра: кожен ряд від
імені героя розповідає про свою зустріч із
1 ряд – оленем;
2 ряд – ведмедем;
3 ряд – вовком.
Правило четверте: не показувати страху перед хижими
звірами. Людина сильніша за хижого звіра.
13. Індивідуальне завдання:
Підрахувати
вагу золота і решти речей, які були у героя.
14. Бесіда.
- Що означало для героя золото в житті?
- Чому ж він його викинув?
- Яку річ не загубив, не викинув, а постійно до
неї звертався?
- Що символізує годинник? Що він з ним робив?
Правило п’яте: найбільша
цінність людини – життя. Відмовся від усього, що заважає жити.
15. Слово вчителя. Зараз буде привал. Привал – гітара, пісні.
Послухаємо пісню. Ми розробили 5 правил виживання,
а 6 розробити нам допоможе відомий бард
Володимир Висоцький і герої його «Пісні про друга». Слухаючи пісню, ви повинні
подумати над такими запитаннями:
-
Як ця
пісня перегукується з твором?
-
Про
які два шляхи говорить Висоцький?
16. Прослуховування пісні Висоцького
«Пісня про друга».
17. Відповіді учнів.
18. Бесіда.
- Коли
зустрілись Білл і герой?
- Коли Білл втратив людську сутність?
- Що сказав герой, коли побачив кістки Білла?
- Чому не смоктав кісток Білла? А як вчинив би
Білл?
- Що було біля кісток Білла? Про що це свідчить?
Правило шосте: бережи людську сутність. Будь людиною?
19. Бесіда.
- А чи зберіг герой людську сутність?
- На кого він був схожий зовні?
- Чим марив на кораблі? Про що це свідчить?
- Які
найголовніші людські цінності? Що в житті найголовніше?
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота над проблемним питанням.
– Чи варто боротися за життя?
2. Узагальнююча бесіда:
-
Чи
можна героя назвати сильною людиною?
-
Звертання
до епіграфа.
-
Чи
переміг герой? Що означає перемога
героя?
-
Чому зазнав поразки Білл?
V. Підсумок уроку.
VІ. Домашнє завдання.
Написати
твір-мініатюру «Що допомогло мені зрозуміти оповідання Джека Лондона «Любов до життя».